Autor: Marcos “Sergeant Mark IV” Abenante (2012)
Soundtrack: Aubrey Hodges
Když už jsme ve dvou dříve publikovaných článcích věnovali pozornost pracím Marcose Abenanta, jenž se označuje přezdívkou Sergeant Mark IV, a to konkrétně jeho levelům City Assault a After the Holocaust , nesmíme zapomenout i na jeho třetí samostatně publikovanou mapu Neighborhood from Hell, která také má být součástí připravovaného megawadu tvořeného speciálně pro Brutal Doom – Extermination Day.
Předložený projekt se principy nikterak neliší od předchozích dvou levelů. Zatímco City Assault byl jednodušší a přímočarou akční řežbou, Neighborhood From Hell rozvíjí sandboxové principy After the Holocaust. Mapa je vybudována na základech původního šestnáctého levelu pro Doom 2 – The Suburbs od Sandyho Petersena. Obrázky na fóru ZDoom ukazují nově vystavěné stavby a porovnávají je s originálními budovami, musím ale konstatovat, že i při znalosti doomovské mapy jsem příliš nepoznával ani to málo, co z Petersonova designu zbylo. Neighborhood From Hell je tedy v podstatě úplně novým levelem.
Čím jednoznačně Sgt. Mark IV při své tvorbě exceluje, je atmosféra. Na rozdíl od jeho předchozích recenzovaných map, které se odehrávaly v zástavbě velkoměsta, se nyní přeneseme na klidné, typicky jižanské americké předměstí. Rodinné domky protkané palmami, pečlivě ošetřené trávníky, hřiště pro košíkovou. Prostě lokalita, kterou lze připodobnit našim satelitním městečkům, jež vyrůstají na okrajích větších měst. Jediné co je zdánlivě v nepořádku, jsou vozidla roztroušená po ulicích. O to víc nás může tížit představa, že apokalypsa podaná v mapě by se mohla odehrávat i v našich končinách.
Zlověstná hudba převzaná od Audreyho Hodgese nám napovídá, že idyla pokojného interiéru rodinného domu, kde se na začátku levelu náš hrdina objeví, je pouze zdáním. A opravdu, po pár krocích a sebrání první zbraně nastane spoušť a začnou se objevovat přívaly nepřátel. Není času na rozhodování, musíme se rychle rozmyslet, kudy se dát. Ubráníme se zaklínači a revenantovi na úzké chodbičce nebo ve sprše? Unikneme přes garáž, která je ovšem až po okraj zaplněna rozzuřenými impy? Nebo nás zachrání skok z okna na široká prostranství předměstí ? Volba je pouze na nás. Ani jedno rozhodnutí však není bez nástrah a vždy jsme pod palbou potvor z pekla.
V mapě můžeme navštívit v podstatě libovolnou budovu, podrobit ji průzkumu a zmocnit se dostupné kořisti v podobě munice nebo zbraní. Některé objekty jsou však nepřístupné, blokované zamčenými zámky, a musíme tak klasicky hledat cestu, kterak najít klíč k příslušným dveřím. Na moderně zpracovaném podkladu se nám tak nabízí typická doomovská hratelnost.
Řízná akce, kdy likvidujeme nepřátele pobíhající mezi domky, čištění budov od mimozemské chamradě, šmejdění s cílem nalézt všechna tajemství, co jsou v mapě roztroušena. Zejména nepřístupný obchod se zbraněmi je lákadlem, které nutí rozřešit hádanku, jak získat červený klíč. Graficky nám Sgt. Mark přináší kvalitní estetický zážitek, kdy celé městečko vyhlíží realisticky a poutavě. Použité grafické zdroje, zejména vozidla z Action Doomu, ještě více dodávají prostředí na autentičnosti. Rovněž hudební stránka dotváří, jak jsme ostatně naznačili v úvodu, mrazivou a strašidelnou atmosféru.
Neighborhood From Hell je skvěle vyvážen. Ačkoliv hektický úvod se může zdát některým hráčům příliš obtížný, možnost volby, jak z těžké situace vybruslit, činí obtížnost férovou. Mapa samozřejmě není jednoduchá. Enemáci pobíhají po levelu v poměrně hojném počtu, ale možnost svobodného pohybu po mapě umožňuje hráči sesbírat alespoň základní výzbroj a dostatečnou munici, prostoru pro uhýbání mutantům je také dost a pokud se dobře budeme skrývat, hračkou bude skolit i kulometčíky na věžích s poměrně širokým akčním rádiem. Ve finále se objeví i oba bossové, cyberdémon se spider mastermindem, kdy se správným manévrováním obvykle podaří dostat je navzájem do křížku. V zapadlém koutku jednoho z domků se také skrývá spolubojovník, který podstatnou část nepřátelské palby může vázat na svá bedra.
Konverze nám poskytne přibližně půlhodinu akční zábavy. Délka se může adekvátně lišit podle našeho hráčského skillu. V mapě vše funguje bez problémů, škoda jen menšího bugu, naštěstí bez výrazného vlivu na hratelnost, kdy se mi podařilo v rámci pátrání po secretech přeskákat po stříškách a zídkách až někam mimo hranice mapy. Neighborhood From Hell hodnotím jako velice podařenou mapu na krátkodobé odreagování, zejména pro fanouška Brutal Doomu.
Dnešní článek bude tím posledním, který se věnuje jednotlivým vydaným mapám z díla Sergeanta Marka IV. Publikované recenze posloužily jako určité preview k definitivnímu megawadu Extermination Day, který autor připravuje. Musím konstatovat, že všechny levely se zatím nesou víceméně ve stejném duchu. Doufám ale, že další nové mapy v megawadu budou pestřejší nejen designem, ale i systémem hratelnosti. Pokud další úrovně budou vypadat podobně jako ty dosavadní, obávám se, že by tak mohl celý projekt mít poněkud stereotypní náplň. Uvidíme, necháme se překvapit. Pokud bude Sgt. Mark zveřejňovat další mapy ke stažení, s jejich recenzemi vyčkám až do té doby, dokud nebude celý megawad kompletně hotový.
Pro zájemce připojuji odkaz ke stažení zatím nejnovější mapy z prostředí džungle. A pro ty, kteří příliš nebrouzdají novinkami ze světa Doomu, tak vězte, že se připravuje i další projekt cíleně pro Brutal Doom – megawad Beyond Hell and Earth, tentokrát již ne od Sgt. Marka. Odkaz již není funkční a projekt nebyl kompletně dokončen. A mimochodem – na soundtracku se podílí i Elguitar Tom, tvůrce podařených remaků hudby pro Doom, včetně zábavných videoklipů.
Instalace:
Po rozbalení instalačního balíčku si překopírujete soubor NEIGHBORHOOD.WAD do adresáře s vaším oblíbeným portem. Pokud chcete hrát s Brutal Doomem, je třeba použít Zandronum či GZ Doom a přidat si WAD soubor Brutal Doomu. Samotné spuštění je jednoduché a nováčkům poslouží náš návod zde.
Odkazy:
Neighborhood From Hell – ZDoom Forum
Tyhle tři pasáže z článku mi nějak nedávají smysl. Jak si to přesně myslel? Případně oprav.
Když už jsme ve dvou dříve publikovaných článků
prostoru po vyhýbání mutantům je také dost
a přidat si WADy soubory Brutal Doomu
Díky, editoval jsem až jsem přeeditoval. Opraveno.
Ve dvou publikovaných článcích, prostor pro uhýbání mutantům, a Brutal Doom má samozřejmě jenom jeden WAD 🙂